- Hengitä sisään -

VINYASA FLOW / LEMPEÄ VINYASA

YINJOOGA

Yinjooga on erittäin rauhallinen ja avaava joogamuoto.

Yinjooga sopii erityisesti kehon ja mielen hyvinvointiin. Yinissä tehdään kevyitä ja pehmeitä venytyksiä rauhallisesti ja tietoisessa läsnäolossa hengittäen. Asanoissa ollaan 2-5 minuuttia. Pitkä venytykset auttavat kehoa maadoittumaan ja mieltä rauhoittumaan. Tarkoituksena on vapauttaa fyysisiä ja henkisiä jännitteitä venyttämällä sidekudoksia ja lihaksia. Yinjoogaa ei tule sekoittaa syvävenytykseen, jossa venytetään vain lihaksia. Tarkoituksena ei ole saattaa venytystä lihasvoimalla eteenpäin, hengitys vie liikettä ja uloshengityksen voimalla keho alkaa antaa pikkuhiljaa periksi milli milliltä. Syvähengitys tyynnyttää myös hermostoa ja tukee kehoa pysymään paikallaan asanassa useita minuutteja.
Yinjoogaa voidaan tehdä enemmän lihaksiin keskitettynä tai lihaskudoksiin. Mikäli halutaan vain keskittyä lihaskudoksiin tehdään asanat vain 40-50% maksimi venyvyydestä asanassa. Tämä rauhallinen ja tietoinen asana vie venytyksen syvälle kudoksiin ilman minkään laista kipua. Yinjoogassa ei ole tarkoitus viedä asanaa äärirajoille, vaan lempeästi omaa kehoa kuunnellen.
Sinun ei tarvitse olla ennestään notkea, käytännössä mitä kankeampi tai rajoittuvaisempi olet liikkuvuudessa niin sen parempi. Tulokset alkavat näkyä erittäin nopeasti ja ovat taattuja.

VINYASA FLOW / LEMPEÄ VINYASA

Vinyasa flow ja lempeä vinyasa ovat erittäin avaavia ja kehon lihaksia tukevia jooga muotoja.

Vinyasa on energistä, voimakasta ja virkistävää joogaa. Hengitys johdattaa asanoita ja liikkeet tehdään hyvässä ”flowssa”. Joogatunnilla nostetaan kehon sisäistä lämpöä ja siirrytään kohti voimaa ja tasapainoa haastaviin asanoihin. Tunnilla haastetaan niin keho kuin mielikin. Vinyasa -joogasta löytyy kaikille oma tasonsa  ja mikäli et pysty johonkin asanaan, niin siihen löytyy aina variaatioita. Vinyasa -joogassa tulee kuunnella omaa kehoa. Jooga ei ole kilpailua, vaan oman kehon, mielen ja hengen hyvinvointiin. Tämä pätee kaikkiin joogan tyylisuuntiin.
Lempeä vinyasa tunnilla asanat tehdään erittäin rauhallisesti. Pääosin keskitytään lempeisiin, avaaviin ja kiertoliikkeitä tueviin asanoihin.
Lempeä vinyasa sopii kaikille, myös aloittelijoille ja ensikertalaisille. Lempeää vinyassaa voi hieman verrata hathajoogaan.

ASTANGAJOOGA

Astangajooga on liikunnallinen joogamuoto.

Astangajoogan fyysisesti vaativan harjoituksen avulla mieli rauhoittuu ja keskittymiskyky lisääntyy. Voimakas hengitys yhdistettynä astangajoogan liikesarjaan puhdistaa ja voimistaa kehoa.
Alkeiskurssilla käydään läpi joogan perusteita sekä​​ opetellaan astangajoogaharjoitukseen kuuluvia​ elementtejä​: U​jjayi hengitys, lihaslukot eli​ mula- ja uddiyana bandha​t, drishtit eli katseen kohdistuspisteet​, vinyasa​ -liikesarja ​sekä alkeis​tason​ asanat.
Alkeistason harjoitus sopii kaikille.
Alkeiskurssin jälkeen voi osallistua ohjatuille​ ​​alkeis​​tunneille. Suositus on, että käy noin​​ vuoden verran alkeistunneilla.
Kun liikesarja​ tulee vähitellen tutuksi​​​,​​ ​voi siirtyä seuraavalle tasolle​ eli mysore -harjoitukseen​.

Mysore on yksilöllinen ja itsenäinen harjoitus.

​​Mysore​-​nimeä käytetään​ ​​tunneista, joilla astangajoogan harjoitusta tehdään​​ meditatiivisesti ​oman hengityksen tahtiin ​ilman sanallista ohjausta.
Tunneilla kukin tekee harjoitustaan omaehtoisesti ryhmässä​ yhdessä muiden kanssa​. Ohjaaja avustaa​ ja eteneminen asanoissa tapahtuu yksilöllisesti​.

HATHAJOOGA

Hathajooga on rentouttavaa ja kevyttä joogaa.

Hathajooga sopii aloittelijoille ja pitkään joogaa harjoittaneille.
Tuntien sisältö vaihtelee. Jokainen tunti sisältää myös ohjatun meditaation ja loppurentoutuksen. Ei vaadi alkeiskurssia.

ME

JARNO VUORENMAA

OHJAAJA

Joogaan tutustuin ensimmäisen kerran vuonna 2013. Olin juuri aloittanut syvähengityskoulutuksen (hengitysterapeutti). Samaan aikaan aloin käymään kuntosalilla, ajauduin ensin Bodybalance-tunnille ja sen jälkeen rohkenin kokeilemaan joogaa. Se veti minut heti mukaansa. Valmistuin syvähengityskoulutuksesta 2015 ja tänä aikana alkoi elää haave, että jonain päivänä haluaisin opettaa joogaa.

2017 keväällä minulle tarjoutui hyvä mahdollisuus koulutukseen (Power Yoga), päätin tarttua tilaisuuteen ja tässä sitä nyt sitten ollaan. Ohjaan Power Vinyasa- / Vinyasa flow- ja Yin joogaa.

International ​Yoga Alliancen rekisteröimä​t koulutukset:

Happpy Jack Yoga joogaopettaja RYT 300h, 2017 - 2018
Happy Jack Yoga joogaopettaja RYT 200h, Espanja, 2017
Breakthrough, 5/2018
Intia Spirituality/Ayurveda, 2/2018
Bali Self Expression, 1/2018
Meksiko Leadership, 4x75 h, 10/2017

Koulutus:​

Naurujoogaohjaajan jatkokoulutus, 2016
Inspiraktiva breathwork for awarness health & life quality (200h teachers lead, 300h independent diploma work), 2013 - 2015
Laughter Yoga International University, (Henna Länsipää) naurujoogaohjaaja, 2015

Salon Joogakeskus
Salon Joogakeskus

HELI SARPARANTA

OHJAAJA

​Astangajoog​aa olen harjoittanut ​vuodesta 2000. Aloitin ​Helsingin Astanga​ ​Joogakoululla Juha Javanaisen ja Petri Räisäsen alkeiskurssilla. Juha on edelleen opettajani. Anne Nuotion vierailut vuosina 2006-2007 tekivät mahdolliseksi astangajoogan opettamisen Salon Joogakeskuksessa. Harjoitan 2. sarjaa.

International ​Yoga Alliancen rekisteröimä​t koulutukset:

Ananda Sevan​ ​​joogaopettaja​ ​​RYT200​, 2006​
​Ananda Sevan ​Tattvika:​ ​jooga​-​filosofian​ ​​opettaja​​, 2009​
​Ananda Sevan ​Acarya:​ ​meditaatio​-​opettaja​, 2010​
Ananda Sevan joogaopettaja​-​kouluttaja​ RYS200​, 2010 - ​2017​

Koulutus:​

​​Kalevalainen Jäsenkorjaaja​, 2012​
Sosionomi AMK, 2002
Lastenohjaaja, 1998

astangajooga
Salon Joogakeskus

MARI METSO

OHJAAJA

Aloitin astangajoogan vuonna 2000. Olen ohjannut tunteja Helsingin Astanga Joogakoululla vuosina 2003 - 2016.

Salon Joogakeskuksessa olen ohjannut vuodesta 2009 lähtien.

Tärkeimmät opettajani sekä omaan harjoitukseen​,​ että joogan opettamiseen liittyen ovat olleet Juha Javanainen, Petri Räisänen ja Lino Miele.

Janne Kontalan ja Emma Paukun Slow Yoga -​ohjaaja​koulutus​, 2017.

astangajooga
Salon Joogakeskus

REA HIETANEN

OHJAAJA

Astangajoogaa olen harjoittanut vuodesta 2009 Salon Joogakeskuksessa. Toimin avustajana mysoretunneilla ja olen ohjannut alkeisryhmiä​ ​vuodesta 2017.
Harjoitan 2. sarja​n alkua​.

Koulutus​:​

Kalevalaisen jäsenkorjauksen Kisälli, valmistun 2018
Ammatillisten aineiden opettaja, 2013
Liikunnan ylempi AMK, 2009
Koulutettu hieroja/urheiluhieroja, 1990
Nuorisotyötutkinto, 1988

astangajooga
Salon Joogakeskus

MERJA REITTI

OHJAAJAOPISKELIJA

Olen harrastanut astangajoogaa vuodesta 2014 lähtien Salon Joogakeskuksessa. Myös hathajoogaa olen harjoitellut siinä rinnalla, eniten Salossa. Pääasiallisia opettajiani ovat Heli Sarparanta ja Jenni Luodes.

Vuoden 2018 keväällä tarjoutui tilaisuus opiskella Ananda Seva Ry:n joogaopettajaksi, RYT 200, ja valmistun 2019. Sain myös hienon mahdollisuuden vetää hathajoogan harjoitustunteja Salon Joogakeskuksessa.

Tulen ohjaamaan lempeitä, mutta harrastusta syventäviä harjoituksia, kuunnellen erityisesti joogajien toiveita.

Merja
Salon Joogakeskus

SALON JOOGAKESKUS

Vilhonkatu 23

24240 Salo

040 504 3329

Please enter your name.
Please enter a message.

- Hengitä ulos -

TILAA UUTISKIRJE

Liity postituslistalle. Saat uusimmat tiedot suoraan sähköpostiisi.